عشق فقط عشق علی رهبر فقط سید علی
عشق فقط عشق علی رهبر فقط سید علی
ولایت ، سیاسی ، فرهنگی ، شهدا ، تفریحی ، دل نوشته ، اطلاع رسانی

سلام خدمت همه شما دوستان

در این بخش قصد دارم تا راجع به نقش خواص در پیشبرد اهداف جامعه و آگاهی بخشیدن به عوام صحبت کنم

در ابتدا اجازه دهید تا عوام و خواص را از دیدگاه مقام معظم رهبری تعریف کنم

تعریف خواص جامعه

خواص چه كسانی هستند؟ آيا قشر خاصّی هستند؟ جواب، منفی است. زيرا در بين خواص، كنار افراد با سواد، آدمهای بی‌سواد هم هستند. گاهی كسی بی‌سواد است؛ اما جزو خواص است. يعنی می‌فهمد چه كار می‌كند. از روی تصميم‌گيری و تشخيص عمل می‌كند؛ ولو درس نخوانده، مدرسه نرفته، مدرك ندارد و لباس روحانی نپوشيده است. به‌هرحال، نسبت به قضايا از فهم برخوردار است.

تعریف عوام جامعه

عوام يعنی كسانی كه وقتی جوّ به سمتی می‌رود، آنها هم دنبالش می‌روند و تحليلی ندارند. يك وقت مردم می‌گويند «زنده باد!» اين هم نگاه می‌كند، می‌گويد «زنده باد!» يك وقت مردم می‌گويند «مرده باد!» نگاه می‌كند، می‌گويد «مرده باد!» يك وقت جوّ اين طور است؛ اين‌جا می‌آيد. يك وقت جو آن طور است؛ آن‌جا می‌رود!

در ادامه میخواهم تا با ارائه یک جریان از اتفاقات زمان امام حسین(ع) که برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری میباشد

نقش عوام و خواص را برای شما تشریح نمایم

همانطور که همه مطلع هستید در زمان امام حسین(ع) تعداد زیادی از مردم کوفه برای امام حسین نامه نوشته و با ایشان بیعت کردند و از امام خواستند تا قیام کرده و به کوفه بیاید.

اما امام حسین(ع) در راه بودند که فرستاده ی ایشان جناب مسلم ابن عقیل به امام خبر رساندند که به کوفه نیا ، کوفیان همه بیعت شکسته اند.

سوال: چرا کوفیان خود نامه نوشته و با امام بیعت کردند و یک دفعه هم خودشان بیعت شکستند؟

پاسخ به این سوال را من در 2 مبحث خواهم گفت:

1)نقش خواص آن زمان 2) نقش بصیرت مردم

خواص جامعه در هر زمان نقش بسیار بسیار مهمی را ایفا میکنند.طبق تعریف مقام معظم رهبری خواص افرادی هستند که به مسائل و شرایط زمان آگاه هستند و دارای قدرت تجزیه و تحلیل میباشند و توانایی تشخیص خوب از بد و حق از باطل را دارند.

در زمان امام حسین(ع) مردم کوفه درواقع در نقش عوام بودند و اصلا بصیرت نداشته و در جهت وزش باد حرکت می کردند، یعنی اگر باد به سمت شمال می وزید ،همه به سمت شمال میرفتند و اگر باد به سمت جنوب می وزید همه به سمت جنوب میرفتند.خلاصه اینکه هر کسی هر چیزی که میگفت سریع قبول کرده و به سمت او جذب میشدند.

خوب، حالا وقتی که با یک همچین مردم و همچین آدمهایی سرو کار داریم ، این خواص هستند که باید به این مردم آگاهی و بصیرت داده و به حرکت آنها جهت بدهند.اگر خواص هم به وظیفه خود عمل نکنند و یا اینکه درست به وظیفه خود عمل نکنند ، اون موقع هست که حرکت مردم به انحراف کشیده خواهد شد و به قول معروف میشه قوز بالا قوز.

در زمان امام حسین(ع) خواص آن زمان(مثلا قاضی شریح و ...) به درستی عمل نکرده و دلباخته مال دنیا شده و دل به دنیا بسته و علی رغم اینکه میدانستند که حق با امام حسین(ع) است ویزید باطل است ، از ترس جانشان و دلبستگی به دنیا و حکومت کاملا برعکس به وظیفه خود عمل کرده و مردم را علیه امام تحریک کردند ،و مردم هم که اصلا فکر نمیکردند و قدرت تحلیل درستی نداشتند ، تسلیم حکومت و خواص شده و تا جایی پیش رفتند که در کربلا در کشتن و شهید کردن نوه ی رسول خدا(ص) از هم دیگر پیشی میگرفتند.

توجه کنید که بصیرت داشتن و خواص جامعه چقدر در جامعه مهم میباشند و اگر بصیرت نباشد حتی دست به کشتن پیامبران و امامان هم خواهیم زد.

نتیجه با خودتان

یا علی 



نظرات شما عزیزان:

reza
ساعت23:44---17 فروردين 1392
سلام داداش خسته نباشی.وبلاگت عالیه به ما هم سری بزن.یا علی خداحافظ

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







...


طبقه بندی: <-CategoryName->
نوشته شده در تاریخ دو شنبه 17 / 1 / 1392برچسب:, توسط مسعود